Jakie buty?

Cechy obuwia wspierające rozwój psychomotoryczny Twojego dziecka

Obuwie nie jest jedynie dekoracyjnym elementem ubioru. Pełni funkcje wspierania, wzmacniania, i ewentualnego korygowania funkcji układu narządów ruchu. Sposób życia, akceleracja ogólnego rozwoju dziecka oraz ogólna tendencja do niskiej aktywności ruchowej wpływają negatywnie na fizjologiczny proces dojrzewania i rozwoju struktur kostno-mięśniowych stóp. Często prowadzą do powstawania deformacji stóp: płaskostopia, koślawości - co może skutkować zburzeniem rozwoju stawów kolanowych, biodrowych oraz kręgosłupa z wadą postawy podczas stania i problemami z chodzeniem. Obuwie może ten negatywny proces zahamować, odwrócić,  zaś w przypadku rozwoju fizjologicznego wzmacniać go.                                                          
 

Prawidłowe obuwie powinno charakteryzować się następującymi cechami:

Cholewka (górna część buta)

§                       Skórzana (higieniczna) z miękką wyściółką. (zapewni wentylacje powietrza oraz komfort użytkowania w odróżnieniu do materiałów syntetycznych).

§                       Wysoka – powinna sięgać powyżej kostek bocznych. dokładnie obejmując ich okolicę. Tak dopasowana cholewka ograniczy zdecydowanie urazowość.

§                       Z mocnym wydłużonym zapiętkiem – sztywnikiem wewnątrz cholewki – z niepodatnego na odkształcenia materiału. Zapewnia to prawidłową stabilizację stopy podczas stania i w każdej fazie chodu (łatwo sprawdzić jej jakość poprzez próbę naciśnięcia tylnej części buta-pięty, opór, twardość to dobry znak).

§                       Odpowiednio wykrojona i zbudowana na prawidłowym kopycie (dobra szerokość
i wysokość, umożliwiająca prawidłowe ustawienie i trzymanie stopy).

§                       Eliminująca konflikty ze stopą (kształt, płaskie szwy, odciążenia miejsc wrażliwych, odpowiednia tęgość,  – zapewnią komfort i zachowają funkcję).

§                       Ustawiona pod kątem prostym w stosunku do podeszwy. Ustawienie osi tylnej cholewki nie powinno ani koślawić ani szpotawić stępu (postaw parę butów zapiętkiem do siebie i spójrz czy cholewka – „piętka” jest ustawiona po kątem prostym do podłoża).

 

Podeszwa

§                       Spód (podeszwa) w odcinku przednim powinien być zwrócony lekko do środka – około 10-15oraz być na tyle szeroki by nie blokować swobodnego ustawiania się przodostopia – ruchu palców stopy. Wąskie obuwie powoduje wzajemne zachodzenie palców na siebie. Zazwyczaj prowadzi to do wystąpienia w późniejszym etapie schorzenia nazwanego halluksami czyli koślawością palucha, bolesnego, nieestetycznego i znacząco negatywnie wpływającego na biomechanikę chodu. Brak ruchów palców uniemożliwia kształtowanie się naturalnych łuków stopy.

§                       Czubek podeszwy może być lekko uniesiony – około 5-6 mm. dla poprawienia mechanizmu tak zwanego przekolebania stopy oraz zapobiegania, jakże częstemu u dziecka zahaczaniu przodem buta o podłoże.

§                       Wysokość obcasa wraz z podeszwą nie powinna przekraczać:

- do 0,5 cm – do 3 roku życia

- do 1,0 cm do 6 roku życia

- 1,5 cm do 12 roku życia

- 2cm powyżej 12 roku życia

§                       Obcas Thomas’a jako standard w profilaktyce koślawości stóp.

§                       Brak poślizgu (zelówki i obcasa).

§                       Fizjologiczny kształt ściółki kopyt, podeszwy i podpodeszwy.

 

 

Wady a obuwie

 

Koślawość stępów, stopy koślawo-płaskie, stopy płasko-koślawe – obuwie Memo, posiadające wszelkie cechy prawidłowego obuwia zdrowotnego dla dzieci, koniecznie z obcasem Thomasa oraz w zależności od stopnia wady uzupełnione wkładkami korekcyjnymi.

Szpotawość stępów – obuwie indywidualne na miarę, z odwróconym obcasem Thomasa oraz wyposażone w wkładki korekcyjne wg zaleceń lub Memo z indywidualnymi wkładkami korekcyjnymi.

MPD (mózgowe porażenie dziecięce), przepukliny oponowo-rdzeniowe, stopy w schorzeniach neurologicznych – standardowe obuwie dla dzieci z MPD tzw. Memo Active Plus posiadające specjalny zapiętek gorsetowy oraz elementy typowe dla tego typu schorzenia z wkładkami ortopedycznymi wg zaleceń.

 

Dr n. med. Ryszard Tomasz Perner, chirurg ortopeda, traumatolog

MDH SP.ZO.O.

TYMIENIECKIEGO 22/24, ŁÓDŹ

 

 

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE

W CZAPLINKU

ul. Grunwaldzka 5b

78-550 Czaplinek

NIP 2530322540

 

Telefon:

94 375 51 03

 

E-mail:

przedszkole.czaplinek@onet.pl


Numer konta Przedszkola Publicznego:

13 8581 1027 0413 0912 2000 0001

 

Numer konta Rady Rodziców:

32 8581 1027 0404 6604 2000 0001

 

ZAPRASZAMY

od poniedziałku do piątku

w godzinach

od 6.30 do 16.00

Dyrektor Przedszkola

przyjmuje w sprawach różnych:

 w czwartki

w godzinach

od 9.00 do 11.00

 

 

 

 

adres skrzynki ePUAP:

 

PPCzaplinek /PPCzaplinek/SkrytkaESP

 

Godło Polski
Herb Czaplinka